torsdag 7 februari 2013

Tarlant Cuveé Louise, Champagne

Champagne passar ofast bra tycker jag. Jo helt allmänt alltså, till det mesta. Jag har dock alltid och än mer nu haft svårt för sötma i champagner. För mig passar helt torra bäst. Den här Champagnen köpte jag på tips, det lät intressant med blandning av specifika årgångar, 96 97 98 i en cuveé. Legat på jästen i elva år, degorgerad mars 2010. Jag köpte den våren 2012. Nu är första försöket.
Tarlant Cuveé Louise (1996, 1997, 1999), köpt vår 2012, 449:-. Fin distinct jäst-bröd doft återhållen gula frukter citruston, melontouche varierad bra, kraftig men ej störande syra lång ngt besk(positiv) i eftersmaken bra! Utmärkt matvin. Varje smutt känns unik, nej men det är många smaker och man kan liksom koncentrera sig på några olika i varje klunk!

Inga kommentarer: