torsdag 7 februari 2013

Vigorello 1989

Det känns som om det alltid är dags att "beta av" viner innan de de blir alltför gamla o trötta. Dock tycker jag det är väldigt spännande att kolla hur gamla de egentligen kan bli. Men det får jag nog knappt uppleva med de flesta vinerna, jag kolar nog av före dem! Nej nu ska jag inte ta någon särskild åldrad, utan ngt som förmodligen är i sina bästa år! Vigorello från San Felice har smakat fint från olika år (åttiotalet) och jag väljer nu en 89:a.
Vigorello 1989 IGT Toscana, köpt 1996 149:-, drucken jan 2013. Rubinröd, inget tegel i kanten vacker klar färg. Stor fin fruktig vinbär körsbär moreller - i doften, bra mognad. Fyllig mycket god varierad med mogna bärtoner i stora lass, björnbär vinbär etc bra varierad smak, lång fin eftersmak med lagom syra o strävhet, helt enkelt jäkligt bra! Och det där italienska(sangiovese) känns så fint med sin trevliga bärsmak som fått mogna till...

Inga kommentarer: